Årets första hyllvärmare

Första utmaningen på #hylltömning2016 anordnat av Nellons bokblogg gjorde att jag för en gångs skull plockade upp den första olästa boken längst upp till vänster. Där fanns en liten pocketbok med namn ”Det ska bli ett sant nöje att döda dig” av Magdalena Graaf.

det-ska-bli-ett-sant-noje-att-doda-digJag vet inte riktigt vad jag ska säga. Började läsa med ganska stort intresse och nyfikenhet eftersom jag tycker om biografier, oavsett det handlar om hur det är att leva med en viss sjukdom, misshandel eller trauman. Men jag tappade ovanligt snabbt intresset. Till stor del beror det nog på språket som jag inte alls tycker om. Boken är alldeles för enkelt skriven för att jag ska kunna ta mig igenom dem. Så jag skumläste, räknas det?

Vi får följa Magdalenas uppväxt i ett kristet hem med en tuff skolgång i bagaget. Som vilsen tonårig träffar hon killen som hon blir gravid med och Magdalena gifter sig, 19 år gammal. Då har egentligen redan kontrollerandet och nedbrytandet av henne börjat så smått. Med ett litet barn är det desto svårare att ta sig ur en destruktiv relation.

Bokens ämne är idag minst lika aktuellt som då. Kvinnor som hamnar i destruktiva relationer, som hotas och skadas av sin partner, varje dag. Utan att närstående i omgivningen har någon aning då man upprätthåller en fasad. Tror och hoppas på en förbättring som så noga påpekas till en början efter varje slag. Sen eskalerar det. I mitt jobb har jag kommit i kontakt med den här filmen. På lite mer än fyra minuter får man ta del av hur enkelt det är att själv hamna i en liknande situation. Så här fungerar normaliseringsprocessen, skrämmande eller hur?

Om man bortser från det enkla språket är boken skriven i lättsam ton med tanke på dess tuffa ämne. Magdalena Graaf blandar in en del humor som bidrar till att boken blir lite mer lättsmält. Förutom hot, våld och destruktiva relationer innehåller boken viktiga ämnen som utanförskap och hur lätt det kan vara att hämna på fel väg i livet som ung och vilsen tonåring. Boken påvisar vilken styrka Magdalena besitter med tanke på hur hon bröt sig fri och förändrade sitt och sin sons liv. Det om något är beundrans värt.

Kommentera

