2015’s bästa bok?

Då har jag läst den mest hyllande boken under 2015, När hundarna kommer av Jessica Schiefauer, och kvar sitter jag med en tomhetskänsla och inser att jag måste vara den enda personen som inte blev fullkomligt knockad av denna bok.

Hur ska jag förmedla mina tankar utan att bli totalt sågad? Antar att det bara är att köra på. Först tycker jag att kärlekshistorien mellan Ester och Isak är förhastad. Båda är himlastormande förälskade i varandra efter ett skrapsår i handflatan och lite småsnack vid en sommarsjö. Trots att deras relation kantas av en hel del med- och motgången får jag ingen känsla för någon av dem eller deras relation. Jag kan inte minnas när jag någon gång var så likgiltig över en fiktiv kärleksrelation…

När jag har kommit halvvägs genom boken känner jag mig nästan snuvad på något bra. Jag ställer mig frågan, vad är det som alla tycker är så fantastiskt bra? Resterande delen av boken är bättre, men jag har svårt att se/känna vad alla andra verkar göra. Jag får fortfarande ingen känsla för boken.

Finns där något som jag tycker är bra? Jodå, visst gör jag det. Jag tycker om att Schiefauer väljer att berätta historien från förövarens föräldrars perspektiv. Det är fint. Det är nämligen Antons föräldrar som berör mig mest av samtliga huvudkaraktärer. Ester, Isak, Anton – not so much. Kanske är det därför första halvan av boken är så seg och blek?

Det som berör mig mest, och som faktiskt får mig till att bli lite arg, är den systematiska misshandeln av hunden som man som läsare får glimtar utav. Jävla svin! Något som gör mig förbannad är när man är elak mot oskyldiga djur.

Som helhet är boken snabbt utläst med sina otroligt korta kapitel, men jag imponeras varken av språk eller handling. Jag upplever boken som ytlig och förhastad då jag inte kommer bokens karaktärer tillräckligt nära för att känna med eller för dem. Vilket är det som jag inte förstår, då det inte riktigt är likt mig. Boken borde rimligtvis falla mig i smaken. Hur kan handlingen bli så platt när boken innehåller så många viktiga ämnen som man kan spinna vidare på? Handlingen förefaller utan överraskningar eller oväntade händelser så jag läser monotont på utan att jag fäller några tårar och utan att bröstet stramas åt i förtvivlan inombords. Man skulle nästan kunna tro att jag är en känslokall individ men jämför man ”När hundarna kommer” med Lisa Bjärbos ”Djupa Ro”så förkastar man snart den tanken. ”Djupa Ro” är den fullträff till bok, som jag hade förväntat mig av ”När hundarna kommer”. Jag älskar ”Djupa Ro”, här snärjdes bröstet åt titt som tätt och tårarna forsade ner för kinderna. Visst är det märkligt hur man kan ta till sig en bok så mycket för att inte känna något alls för nästa? Det förundrar mig.

Under läsningens gång fick jag vid flera tillfällen flashbacks till P3’s dokumentär om mordet på John Hron. En fjortonårig kille som slogs ihjäl vid en sjö på sommarlovet, av några äldre killar med nazistiska åsikter. I författarens tack berättar Schiefauer att hon växt upp i samma stad och påverkades mycket av denna tragiska händelse. Boken är ingen biografi över vad som hände där och då 1995, men händelsen ligger dock som inspiration till boken. Jag rekommenderar er att lyssna på dokumentären Mordet på John Hron på sr – P3’s arkiv. Det berör en så mycket!

Något som irriterar mig i boken, och i samhället i stort, är att alla tycker sig ha rätten till att tycka till och döma efter sina egna åsikter. Vad som är rätt och riktigt, vad straffet ska bli, vad det är för personer som begår brott etc. Att man har rätten att ta lagen i egna händer och exempelvis utsätta förövarens familj för glåpord och skadegörelse, för att det på något sätt skulle vara rätt åt dem. För att de inte har uppfostrat sin son tillräckligt bra, att åsikterna måste komma hemifrån. Media som levererar nyhet efter nyhet som allmänheten kan vältra sig i. Vad vet vi i allmänheten egentligen? Schiefauer gör ett smart val att lyfta upp förövarens närståendes perspektiv. Det måste ändå vara detta som är det berör mig mest med boken.

O_Nar-hundarna-kommer-framsida

 

 

 

Titel: När hundarna kommer
Serie: –
Författare: Jessica Schiefauer
Orginaltitel: –
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2015

Kommentera

