Pax – Nidstången

pax1

 

 

 

Titel: Nidstången
Serie: Pax
Författare: Åsa Larsson & Ingela Korsell
Orginaltitel: –
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2014

 

Alrik och Viggo är bröderna som har vuxit upp med sin mamma i Stockholm men som har fått flytta till ännu ett nytt fosterhem, då mamman har alkoholproblem. De hamnar hos Layla och Anders i Mariefred. Det börjar strula till sig för bröderna redan första dagen i skolan då Viggo inte viker sig för den kaxigaste killen i klassen, och Alrik gör allt för att skydda sin bror. Ofog medför konsekvenser, vilket killarna vet med sig genom livets hårda skola men vad de inte har räknat med är att den här gången skulle det leda till ett stort äventyr. De möter nämligen trädgårdsmästarna och det äldre syskonparet Estrid och Magnar och snart framkommer det att killarna är utvalda att rädda staden från ondska. Det står dock snart klart att det är något eller någon som gör allt för att stoppa dem.

Det här gillade jag skarpt! Hela boken är lättläst och rapp, spännande med en cliffhanger i varje kapitel. Det här måste ju ungarna bara gilla. Kan tänka mig att det här är serien som kommer få många kids i åldrarna 9-12 år att börja läsa böcker.

nidstangen_sidaBokens omslag är hur inbjudande som helst. Jag gillar att sidorna i röda i kanterna, vilket förhöjer mystiken kring boken. Att författarna har valt att tillägga seriestrippar gjorda av Henrik Jonsson, anser jag lyfter hela konceptet och gör serien betydligt mer tilltalande. Det ger en liten break i läsningen samtidigt som nyfikenheten fortsätter gro. Illustrationerna täcker en helsida då och då under läsningens gång utan att för den delen ta över, vilket är skickligt gjort. Själv gillar jag seriestripparna men för min smak tycker jag att de är aningens hårda eller… skarpa i utformningen.

Som läsare får jag en känsla som påminner en hel del som Engelsfors-trilogin, vilket faller mig i smaken då jag verkligen tycker om dessa böcker. Kan dock inte låta bli att fundera på om författarduon har haft just trilogin som inspiration till sin serie för yngre läsare. Gemensamma nämnare är magin, blandat med lite mytologi och action. Oavsett hur är det ett bra tempo i berättelsen, man fastnar som läsare och när boken är slut vill du genast plocka upp fortsättningen för att få svar på alla frågor som författarna listigt lämnar obesvarade. Jag tror det här blir en succé, vänta och se.

Markera om du vill läsa mer om mina funderingar. Spoiler-varning.

  • Den där lilla snorungen Simon skulle man bara vilja läxa upp, och hans farsa verkar inte vara så värst trevlig han heller. Tror dessvärre att detta inte är det sista vi får se av träslöjdsläraren Thomas. Han har säkert ett finger med i spelet och de onda, den lilla tjuvlyssnaren.
  • Funderar på varför Estrid och Magnar är så tighta av syskonen medan Henry framställs som en outsider. Arbetar han inte för de goda? Kan man ana en familjefejd?
4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Bokmumriken
    Jan 11, 2016 @ 16:12:14

    Jag gillade också den här. Tror du att du kommer att fortsätta att läsa resten av serien?

    Gilla

    Svara

    • ljufa
      Jan 12, 2016 @ 11:00:26

      Ja, det vill jag. Stod senaste igår och fingrade på serien. Kom hem tomhänt då bokhandeln i stan inte hade den andra delen hemma… Snart så 🙂

      Gilla

      Svara

  2. Helen B
    Jan 13, 2016 @ 15:19:41

    Jag är också mycket förtjust i denna serien, har nu läst så långt det går och väntar otåligt på fler delar!

    Gilla

    Svara

    • ljufa
      Jan 13, 2016 @ 22:35:06

      Den enda fördelen med att avvakta att läsa resterande utgivna delar är att man mer eller mindre kan sträckläsa serien. Tror dock inte att jag kan vänta så länge…

      Gilla

      Svara

Kommentera

