Recension: Anna och den franska kyssen

Orginaltitel: Anna and the French Kiss
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
Köp den till exempel här eller här

Sammanfattning från Modernista:

Anna har ett lyckligt liv i Atlanta. Hon har en lojal bästa kompis och är kär i sin arbetskamrat på biografen, som just har börjat återgälda hennes känslor.

Därför blir hon inte alls förtjust när hennes pappa bestämmer sig för att skicka henne till Paris för att hon ska gå sitt sista skolår där. Men trots att Anna inte pratar ett ord franska lär hon känna en del trevliga nya personer, inte minst den snygge Étienne St. Clarit, som snabbt blir hennes bästa vän. Tyvärr är han upptagen – och det kanske hon också är… eller?

Annas år i Paris, staden som brukar kallas »världens mest romantiska«, visar sig bli omtumlande, hjärtslitande och alldeles fantastiskt. Ett år som förändrar henne för alltid.

Omdöme:

Först måste jag nämna att Stephanie Perkins är otroligt duktigt på att förmedla den franska miljön i boken. Som läsare tar jag till mig detta och blir nyfiken på Paris som stad. Sätt detta i relation till att jag länge har varit totalt ointresserad av Frankrike och Paris, och har aldrig kunnat tänka mig att åka dit. Men Stephanie Perkins har sått ett frö som har vuxit sig så pass starkt att jag nu åtminstonde skulle kunna överväga att åka till Paris på en weekend till nästa vår. 😉

Boken är söt och charmig, och jag dras med i handlingen. Boken är svår att lägga från sig. Jag kan inte riktigti ord förmedla den positiva känsla jag fick under läsningen. Det jag kan säga är att det är en väldigt fin bok som verkligen inte får lov att missas! Dock har jag vid ett par tillfällen suckt högt när huvudpersonerna går som katten kring het gröt utan att få till det. Handlingen är så trovädigt skriven. Jag som läser kan sitta och sucka men jag vet med mig att jag hade tänkt och gjort ungefär likadant om jag hade varit i Annas skor. Alla vet vi hur otäckt det kan vara att visa sina känslor för någon som man tycker om när man inte vet hur gensvaret kommer bli.

Stephanie Perkins undviker klyschan med kärlek vid första ögonkastet. För mig är det ett stort plus i kanten att hon dessutom undviker kärlekstramset där den kvinnliga huvudkaraktären blir en riktigt mes kring personen hon gillar. Får tunghäfta, koncentrerar sig på hur hon ser ut, att hon inte kan andas etc etc i överdrivna proportioner. I många ungdomsböcker kan detta driva mig till vansinne då det tar en stor plats och tenderar att bli tjatigt. Här är Stephanie Perkins fenomenal på att förmedla känslan av att vara förälskad på ett trovärdigt sätt utan att det för den delen blir just tramsigt. Det tycker jag väldigt mycket om. Anna tänker givetvis en del på St. Clair och vi får läsa om hur det pirrar i magen samtidigt som de pratar och skojar med varandra, upptäcker saker tillsammans och lär känna varandra. Något jag också tycker om är att Anna inte blir totalt hjälplös när St. Clair inte är i hennes närhet. Hennes liv fortsätter som vanligt med skola, vänner och filmintresset. Vilket förmedlar att Anna är en stark och trygg tjej som trivs i sitt eget sällskap. Jag skulle hellre vilja att mina kommande barn läser liknande böcker än att man är helt beroende av killen som man är kär i för tillfället och som knappt ens visar intresse tillbaka.

Jag är glad att detta är första delen i en serie på kärlekstemat. I framtiden kommer jag att läsa uppföljarna Lola and the boy next door och Isla and the happily ever after. Jag tror dock att jag väntar tills böckerna kommer ut på svenska. Men vi får se om jag har lust att vänta så länge…

Annonser