Vårenkät

  1. Hur långt har våren kommit där du bor, alternativt senaste nya vårtecknet då såg?

Här är det vår på riktigt. 15 grader och strålande solsken. Har endast använt väst (inte vinterjacka!) de senaste dagarna. Träd och buskar är fulla med knoppar och det finns gott om blåsippor runt om i trädgårdarna. Solen värmen under dagarna och vi har börjat sitta ut och äta på lunchrasten. Underbart!

2. Vilken var den senaste boken som flyttade in hos dig?

Det var samtliga böcker som jag beställde hem från bokrean i februari. Dessa böcker har jag ännu inte vissat. Tänkte skriva ett sådant inlägg inom snar framtid. Kan vara skoj att gå tillbaka vid nästa års bokrea och se hur många av böckerna som jag faktiskt läste under 2015. Efter det har det kommit hem många böcker från bibblan men jag anser att det inte räcknas eftersom jag inte äger de rackarna.

3. Vilka nya böcker ser du fram emot under våren (april och maj)? Om du har dålig koll på nyheter, berätta om vilka du ser extra mycket fram emot att läsa i vår, oavsett ålder.

Fortsättningen på Stieg Larssons Millenium-serie. Den fjärde delen kommer ut under hösten och är skriven av David Lagercrantz (?). Får se om den håller måttet när en annan författare tar över serien. Andra böcker som jag nyligen har hittat och som jag ser fram emot att läsa är: Lycka av Micael Bley, Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty och Liv efter liv av Kate Atkinson.

4. Påskliljor eller tulpaner. Vilket är egentligen finast?

Tulpaner! Fast jag är riktigt dålig på att köpa hem snittblommor.

2010_juli_01

5. Nämn en debutförfattare, alternativt en författare som du inte läst något av än, som du gärna vill läsa i vår.

Paula Hawkins och hennes debutthriller Kvinnan på tåget.

6. Myntet har ju två sidor. Vad är det sämsta med våren?

Det måste vara det skitiga fönstrena som plötsligt blir väldigt påtaligt.

7. Beskriv din favoritplats vid utomhusläsning.

I någon solstol med en lagom lutning.

svensk-sommar-sverige-790329

8. Finns det någon ny fackbok som lockar lite extra i vår? (Typ kokbok, trädgårdsbok, biografi…)

Jag inte komma på någon på rak arm.

9. Finns det någon bok ur vårutgivningen du vill läsa men kommer spara till sommaren?

Antar att en hel del av böckerna som jag nämnde i fråga 3 kommer inte att läsas förr än under sommaren. Men jag kan inte svara på hur prioriteringen på böckerna kommer se ut under maj. Vi får helt enkelt se vad som passar där och då.

10. Slutligen en fråga som knyter an till den förra, nära börjar egentligen sommaren? Vad tycker du? Ett visst datum, eller vid ett visst väder eller något annat?

Jag tänker att sommaren börjar i samband med midsommar, vilket varierar lite. Säg mitten av juni. Dock hänger det på vädret, får man ett riktigt skitväder som hänger i sig så kan man knappast säga att sommarkänslan infinner sig. Även om det är sommar med tanke på semster, skollov etc.

Kommentera

