Liebster Awards part 2

Jag fortsätter fylla bloggen med Liebster Awards. Mias bokhörna taggade de som kände sig träffade och jag kör på helt enkelt.

liebster-award-main

1. Vem är du?

Jag har en levnadsglad prick som försöker njuta av livet på bästa sättet jag vet. Jag älskar djur, te, saltlakrits, solsken och fågelkvitter. Inget går upp mot att njuta av en fantastiskt bra bok, gosa med vovvarna eller att lära min unghäst nya saker och se hur hon utvecklas och litar på mig. Jag har alltid något på gång och har svårt att inte ge 130% i allt jag gör.

2. Vad jobbar du med?

Jag tar examen som psykiatrisjuksköterska i juni.

3. Hur uppkom ditt läsintresse?

Hur det uppkom? Hm, det minns jag inte. Medfött? =) Mamma läste väldigt mycket böcker för mig som liten, vet inte hur mycket detta kan har påverkat.

4. Delar du ditt intresse med någon i din familj/bekanskapskrets?

Min mamma läser i perioder, men då pratar vi om ett par böcker per år. Jag har definitivt inte fått mitt läsintresse från min kära mor. Min sambo läser också böcker. Även om han inte läser lika mycket som jag så finns det i alla fall ett läsintresse som jag är väldigt glad över att vi delar. Sen läser vi oftast inte samma böcker, men ändå. Min sambo tenderar att läsa mina boktips till honom än viseversa. Det är lite tråkigt men jag tror det beror på att jag har en betydligt längre TBR-lista och då blir det lätt att böckerna trillar ner några pinnhål för varje månad. Tråkigt, men sant. Just nu läser sambon min mitt senaste tips, Odinsbarn!

5. Om du inte snöat in på böcker, vad tror de annars kunde blivit?

Jag har ett socialt jobb och även mitt hästintresse genererar till sociala aktiviteter. Jag är dessutom en person som behöver tid att vara för mig själv och där kommer böckerna väl till pass. Ett lämpligt substitut får bli, titta på tv-serier.

6. Vilken genre gillar du bäst?

Det bästa är att mixa. Det förgyller min läsning på bästa sätt. Men om jag bara fick lov att läsa en genre för resten av mitt liv så väljer jag deckare. Historiska romaner går tvärt bort. Likaså dikter etc.

7. Har du någon favoritförfattare?

Har nyligen fastnat för Jojo Moyes. Annars Jussi Alder Olsen samt Eriksson och Axlander Sunderqvist. Jag blev dock besviken på deras senaste bok…

8. Om du skulle skriva en bok vad skulle den handla om?

Nu är jag totalt värdelös på att skriva berättelser och är inte speciellt kreativ på det sättet. Därför får det bli något som jag kan och känner till från det verkliga livet. Antingen hade det fått bli en barn/ungdomsbok med inriktning på hästar, ridskola, vänner och allt vad det medför. Spetsat med en del intriger. Eller något som har med psykisk ohälsa att göra.

9. Hur många böcker tror du att du läser i år?

På Goodreads har jag 40 böcker som mål. Har redan läst mer än hälften så runt 60 kanske? Fast å andra sidan, till hösten börjar jag nytt jobb och alla vet vi hur trött man blir av det, med tanke på alla nya intryck och all stimuli. Kan tänka mig att det dra ner läsflowet något… 50, säger vi. Det är ändå betydligt mer än vad jag normalt sätt brukar läsa på ett år.

10. Hur tror du man kan få ungdomar att läsa?

Väldigt bra fråga! Hur motiverar man personer överlag att börja läsa om personen inte har något intresse eller finner sig motiverad att läsa?

Jag tror en del barn och ungdomar blir avskräckta när de måste läsa böcker som de inte finner intressanta i skolan. Hittar man något som faller dem i smaken kanske det motiverar personen att fortsätta läsa. Idag kan man läsa om precis allt. Med det menar jag att det finns böcker som passar alla. Det handlar nog mycket om att våga prova sig fram och inte låta dåliga böcker avskräcka en. Böcker som man inte tycket om kommer man ständigt att stöta på.

11. Har du någon deckare jag bör läsa?

Om du inte har läst Serien om Victoria Bergmans svaghet är det mitt hetaste tips! Millenium-serien är också väldigt bra. Det kommer den fjärde delen snart ut – ”Det som inte dödar oss”. Dock är jag lite osäker på om den kommer hålla måttet då det är en ny författare som fortsätter skriva på serien. Sen har vi böckerna av Adler Olsen.

Kommentera

