Recension: Ge mig en dag till av Mitch Albom

gemigendagtill

Titel: Ge mig en dag till
Serie:
Författare: Mitch Albom
Orginaltitel: For one more day
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2006
Köp den till exempel här eller här

Möt Charley. En man i medelåldern som har misslyckats med det mesta i livet. Han arbetar som försäljare då baseballkarriären sket sig på grund av skador. Största misslyckandet är hans ständiga svek mot nära och kära. Insikten når Charley när hans dotter via brev, utan avsändaradress, informerar honom att hon har gift sig. Och han var inte där. Han är inte längre en del i sin dotters liv. Charley bestämmer sig för att ge upp. Han dricker sig full, igen. Tar bilen och kör mot sin hemstad som Charley vill uppleva en sista gång, innan han tar sitt liv. Bilfärden slutar i en bilolycka, som han överlever. Charley tar sig till sitt barndomshem där han möter sin mamma, död sedan åtta år. Hans mamma som alltid har stått på hans sida, i vått och torrt. Trots alla hans dumhet och upptåg genom åren som gått. Trots alla svek. Att han alltid valde sin pappas sida framför hennes. Charley får nu sin största önskan uppfylld, nämligen ytterligare en dag tillsammans med sin mamma. En dag som förmår Charley att rannsaka sig själv och sina val i livet.

Jag fann boken av en slump när jag var på bibblan senast. Förra månaden läste jag Mitch Alboms storsäljare Tisdagarna med Morrie, efter att den hade stått och samlat damm ett bra tag i bokhyllan här hemma. Jag vet egentligen inte så mycket om Albom och hans författarskap, men Tisdagarna med Morrie lämnade ett så pass stort intryck hos mig att jag per automatisk lånade denna bok med mig hem.

Personligen tycker jag att den inte riktigt nå upp till Tisdagarna med Morries storhet. Den berör mig inte lika mycket och kommer nog inte stanna kvar på samma sätt i mitt medvetande. Boken förmedlar dock två saker som kan vara värda att fundera över.

  1. Vår relation till våra föräldrar.
  2. Vad händer efter döden?

Det är lite av Mitch Alboms grej att skriva om saker som berör och som uppmanar till eftertanke. I båda hans böcker förmedlar han vikten med att stanna upp och reflektera över vad som är viktigt för oss här i livet. Är jobb, karriär och framgång vad som betyder mest? Ändrar värderingarna sig under livets gång, och hur kommer det sig?

Vad jag tar med mig efter att ha läst Ge mig en dag till är värdet i att uppskatta och visa sina föräldrar hur mycket de betyder. Det kan låta som en grundläggande sak här i livet, något som vi alla gör men som vi kanske tar för givet. Att de finns där och ställer upp för en. Men jag som ännu inte har några egna barn, förstår inte hur mycket en förälder väljer att stå tillbaka och går miste om så länge det är till det bästa för sitt barn. Att man som barn själv inte är medveten som denna generösa handling utan bråkar, är otrevlig och sviker sin förälder. Insikten och förståelsen blir nog större den dag då man uppfostrar sina egna barn men att det då kan vara försent att bekräfta, värdesätta och uppskatta allt det som ens föräldrarna har gjort för en. Jag tycker att Albom förmedlar detta väl i sin bok.

Hur vida det finns liv efter döden och hur detta i så fall ser ut, är något som jag kan fundera över ibland. Jag skulle vilja tro att man lever vidare på något sätt tillsammans med de personer och djur som betyder mest för en. Att man återförenas tillsammans och vistas utan smärta, ondska och andra tråkigheter som finns runt om i världen. Antagligen är det rent önsketänkande men det ger mig någon form av tröst att tänka att man möter sin familj igen när man lämnar jordelivet. Om detta stämmer eller inte återstår helt enkelt att se.

Kommentera

