Torka aldrig tårar utan handskar – Kärleken

9789113043920_200_torka-aldrig-tarar-utan-handskar-1-karleken

Titel: Torka aldrig tårar utan handskar – Kärleken
Serie: Torka aldrig tårar utan handskar
Författare: Jonas Gardell
Förlag: Nordstedts
Utgivningsår: 2012

Handling, (från Nordstedts hemsida):

När Rasmus stiger av tåget på Centralstationen i september 1982 lämnar han det lilla Koppom bakom sig för att aldrig återvända. Ung och vacker kastar han sig ut i de homosexuellas Stockholm.

Benjamin är Jehovas vittne. Ivrigt går han från dörr till dörr för att predika om Gud. Ingenting kan rubba honom i hans tro. Tills den dag han ringer på hos Paul, den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen Gud någonsin skapat.

Så på julaftonskvällen, när det snöar över staden, träffas Rasmus och Benjamin, och inget blir som förr igen.

Det som berättas i den här historien har hänt. Det hände här, i den här staden, i de här kvarteren, bland de människor som har sina liv här. I en stad där de flesta fortsatte att leva sina liv som om inget hänt började unga män insjukna, tyna bort och dö. Jag var en av dem som överlevde. Det här är min och mina vänners historia.

Omdöme:

Jag tyckte så mycket om serien när den visades på Svt. Eftersom tv-serien gjorde ett så starkt intryck på mig var det ett medvetet beslut att vänta med att läsa böckerna. Förhoppningen var att tv-serien skulle få möjligheten att blekna något i mitt minne innan jag plockade upp första boken. Tyvärr blev första boken en besvikelse för mig. Jag hade hoppats på en fördjupning av karaktärerna och handlingen men det var inte det jag fick. Boken blev, för mig, en blek kopia av serien. Boken hade en tendens att bli seg på vissa ställen, vilket tv-serien aldrig blev.

simon1Om man bortser från detta så var det kul att återigen få träffa Benjamin, Rasmus och färgstarka Paul. Det är ett härligt gäng som Jonas Gardell gestaltar. Precis som i tv-serien väver Jonas Gardell skickligt samman tillbakablickar, från barndom och ungdom fram till scener idag.

Handlingen berättar är en gripande, viktig historia om hur det var för homosexuella i Sverige på 1970 och -80-talet. Om lagarna, skammen, tabut, längtan och hopp om frihet. Boken tar upp både det fina och fula, allt med en melankolisk längtan efter frihet, yttrandefrihet och efter att kunna vara den man är.

Kommentera

