Recension: Kvinnan i svart

kvinnanisvart

Titel: Kvinnan i svart
Serie:
Författare: Susan Hill
Orginaltitel: The woman in black
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2013
Köp den till exempel här eller här

Arthur Kipps arbetar som advokat i London. Han blir tilldelat ett uppdrag att åla till en avlägset beläsen by när att närvara vid mrs Alice Drablows begravning och ordna upp det som dödsboet har efterlämnat. Väl på plats blir Arthur väl bemött av byborna fram tills de får veta vad hans ärende är. Ingen vill prata om mrs Drablow och Arthur inte reda på varför. Han upptäcker även att byborna har en rädsla för familjen Drablows mytomspunna egendom, Eel Marsh House. Det dröjer inte länge förrän Arthur upptäcker varför ingen vill prata om familjen eller besöka deras hus. Platsen han har kommit till ruvar på en ondskefull hemlighet och avvisligt sätt utgår den från den skrämmande gestalt som oväntat dycker upp på mrs Alice Drablows begravning – kvinnan i svart.

Enligt omslaget utlovas boken vara en av decenniernas stora skräckromaner, vilket jag inte håller med om. För mig förefaller boken seg. Den är inte läskig och jag blir inte rädd. Jag känner aldrig att nerverna ligger utan på och att pulsen snabbar på. Det är ändå det som jag eftersöker när man läser en bok som kallar sig ”decenniernas stora skräckromaner”.

Susan Hill ska dock ändå få ett puls i kanten för det fina språket hon använder och de väl detaljerade beskrivningarna av miljön. Det kan jag inte ta ifrån henne.

Efter ett par kapitel känner jag igen handlingen. Har jag inte sett en film som påminner om detta? Jo, visst har jag det. Boken har filmatiserats med Daniel Radcliffe i huvudrollen. Tyvärr minns jag inte mycket av filmen. Jag minns framför allt inte hur den slutade, vilket gjorde att jag valde att fortsätta läsa boken.

kvinnanisvartfilm1 kvinnanisvartfilm2

Nu har det gått ett par veckor sedan jag läste ut boken och om jag ska vara ärlig minns jag inte mycket från den. Med andra ord kan jag sammanfatta att varken filmen eller boken lämnade något avtryck hos mig.

För dig som gillar boken och gläds av den har filmatiserats, då jag kan berätta att det även har kommit en uppföljare till första filmen. Tyvärr medverkar inte Daniel Radcliffe, till alla Harry Potter fans. Hur som helst, jag själv har fått nog av Eel Marsh House.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. [Anna]
    Mar 29, 2015 @ 16:31:19

    Det här är en bok som jag skulle tro att jag skulle älska men har läst väldigt många recensioner om att boken inte alls är så där skrämmande och läskig som man kan tro så jag vågar inte läsa den.

    Gilla

    Svara

Kommentera

