Recension: Min pappa Ann-Christine

min-pappa-ann-christine_150

Titel: Min pappa Ann-Christine
Serie:
Författare: Ester Roxberg
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår: 2014
Ljudbok – uppläsare: Ester Roxberg
Köp den till exempel här eller här

Ester Roxberg. Ester är en helt ny bekantskap för mig, och jag gillar henne. Hon är öppen, modig och ärlig. Ester har skrivit en högst personlig bok där hon blottar sig själv, sina tankar och känslor samtidigt som hon talar för friheten att få vara den som man är.

Min pappa Ann-Christine är en självbiografi där Ester främst skriver om sin egen resa när henne pappa Åke bestämmer sig för att vara den person som han är född till att vara, som fram tills nu endast har funnits djupt inom honom. Åke vill vara sitt sanna jag, han vill vara Ann-Christine. Ester skriver om att förlora en förälder, som ändå finns kvar i en annan skepnad.

Beslutet är en process som vänder upp och ner på Esters liv. Hon blir helt plötsligt medveten om hennes egna fördomar, samtidigt som hon blir medveten om omgivningens. Hur okända människor anser sig ha rätten att ha åsikter om hur hennes pappa är eller ska vara, när han bara försöker vara sig själv.

Min pappa Ann-Christine är en tunn bok med korta kapitel. Jag lyssnade på den som ljudbok och jag är övertygad om att Esters personliga uppläsning förhöjde upplevelsen. Språket är vackert och det berör. Varje ord uttalas med en genuin känsla, vilket är vad hela boken förmedlar. En innerlig kärlek, som finns med under hela processen, mellan en dotter och hennes pappa. Samtidigt gör boken ont i mig. Jag känner för Ann-Christine. Osäkerheten, att vilja bli accepterad för den man är. För mig handlar det inte så mycket om transsexualismen utan snarare att Åke väjer att agera utifrån sina längtan och innersta drömmar. Hur många människor vågar lämna sin trygghet, oavsett vad det gäller?

Hela boken genomsyras av hur normaliserat och könsbestämt vårt samhälle är. Allt från kläder, till personnumret man blir tilldelat. Att man gärna utgår från sig själv och sina åsikter, per automatik är jag själv den som är normal och alla andra är avvikande. Att vi idag 2015 ännu har svårt att acceptera transsexualism och hon ställer sig frågan, om vi inte kan prata om det hur ska vi kunna normalisera det?

Ester berättar öppet om hennes egen skam, förvirring och sorg samt till slut acceptans. När hon själv sökte stöd under denna process, saknade Ester litteratur ur ett anhörigperspektiv. Därför kom denna bok till. Min pappa Ann-Christine är en bok som har fått ett varmt välkomnande. Den vann priset som årets bok QX Gaygalan 2015.

Det fina med boken är att den även förmedlar frågeställningen om man verkligen känner sina föräldrar, på riktigt. Vet du vem de verkligen är, och inte endast väljer att visa? Vad de innerst inne drömmer om?

Vad vet vi om våra föräldrar? De är aldrig något annat än föräldrar. Gör vad föräldrar gör, lyssnar men talar aldrig. En dag kommer du att undra vilka de är. De där människorna som alltid bara har funnits. Du inser att du inte vet vad de tänker när de ligger i sina sängar om kvällen. Du vet inte vad de drömmer om. Dina minnen ger inga svar, kan inte visa deras riktiga jag. Du har aldrig undrat. Det fanns aldrig någon anledning att undra, förrän nu.

Ester Roxberg är en svensk författare och skribent, bl.a. som krönikör för Smålandsposten. År 2004 vann hon Lilla Augustpriset för diktsviten Se upp lilla människa för snart smäller det. Hösten 2011 debuterade hon med ung-vuxen-romanen Antiloper. Min pappa Ann-Christine är hennes tredje bok.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Trackback: Libster Awards part 1 | Ljúfa

Kommentera

