Top ten: Vårens mest efterlängtade böcker

toptentuesday2

Veckans top ten är relativt enkel att knåpa ihop. Jag håller mig därför kort, och jag hoppas att ni finner ett eller annat boktips i listan nedan.

  • Odinsbarn av Siri Pettersen. Spännande, spännande bok som jag verkligen tror och hoppas är riktigt, riktigt bra!
  • Untold av Sarah Rees Brennan, vilket är den andra delen i serien om familjen Lynburn. Jag tyckte mycket om Outtalat som jag läste på svenska. Serien gjorde ett så pass bra intryck på mig att jag inte vill vänta på att fortsättningen publiceras på svenska. Därför kommer jag att läsa de resterande delarna på engelska. Brennans cliffhanger lämnar mycket öppet och jag är väldigt nyfiken på hur det kommer bli fortsättningsvis för Kami, Jared m.fl.
  • All of me av Kim Noble. En självbiografi om hur det är att leva med dissociativt syndrom, vilket allmänheten oftast mistar som schizofreni, nämligen att man lever med flera olika personligheter. Jag googlade fram ett klipp från en intervju tillsammans med Kim och hennes 14-åriga dotter Amy. Det var verkligen hjärtskärande att se, ur bådas perspektiv. Där Kims multipla personligheter påverkar vardagen på ett sätt som du och jag knappast kan föreställa oss men även för Amy som får leva med och tvingas bemöta och hantera ett par av mammans personligheter som inte inser att Amy är hennes barn… Går det ens att föreställa sig hur det måste kännas för Amy? Återigen, jag tycker hjärnan är otroligt fascinerade och intressant!
  • Another dag av David Levithan. Bok nr 2 och uppföljaren till Jag, en. Jag blev positivt överraskad när jag insåg att det skulle komma en uppföljare. Jag, en är en av mina favoritböcker från förra året och i andra boken får vi läsa om huvudpersonerna och deras möten fast ur Rhiannons perspektiv. En spännande vinkling som jag ser fram emot att få ta del av. Samma bok, fast ur ett nytt perspektiv.
  • Systrars öde av Jessica Spotswood. Den avslutande delen om häxsystrarna Cahill. Behöver jag säga mer?
  • Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins. Har läst mycket gott om boken på flera bokbloggar runt om. Nu kommer den äntligen ut på svenska och jag ser fram emot att läsa om lite romantik etc.

Och så upprepar jag mig lite:

  • Flickan från ingenstans av Justin Cronin. Jag har väldigt höga förväntningar på serien.
  • Den första lögnen av Sara Larsson.
  • När du ser mig av S.J Bolton
11 kommentarer (+lägga till din?)

  1. C.R.M. Nilsson
    Mar 17, 2015 @ 21:05:40

    Odinsbarn är jag fruktansvärt nyfiken på, men jag vet inte om jag gitter börja på en ny serie än. Det får nog vänta tills jag har läst klart ett par andra 🙂

    Gilla

    Svara

  2. johannasdeckarhorna
    Mar 17, 2015 @ 21:23:27

    SJ Bolton skriver riktigt bra!

    Gilla

    Svara

  3. A ROOM OF MY OWN
    Mar 17, 2015 @ 23:53:16

    här var verkligen en hel del nytt för mig! tack för tipsen!

    Gilla

    Svara

  4. OArYA
    Mar 20, 2015 @ 15:29:13

    Har läst och recenserast Odinsbarn, och allvarligt talat: den är så förbannat bra att jag funderat starkt på att läsa nästa på bokmål bara för att jag inte orkar vänta på en översättning. Så pass liksom!

    Gilla

    Svara

    • ljufa
      Mar 21, 2015 @ 21:37:21

      Ojoj, frågan är om jag kan vänta med att läsa boken… Jag läser så mycket gott om den så jag har byggt upp väldigt höga förväntningar. Hoppas att den pallar trycket!

      Gilla

      Svara

  5. Helen Midnattstankar
    Mar 20, 2015 @ 16:28:41

    Många trevliga böcker här, Odinsbarn kan jag verkligen rekommendera! Sedan blev jag glad över att höra att Levithan ska komma med en uppföljare på Jag, En, en bok jag verkligen gillade. Untold väntar även jag på med längtan!

    Gilla

    Svara

  6. Vargnatts bokhylla
    Mar 20, 2015 @ 19:31:35

    Odinsbarn gillade jag verkligen 🙂 Hoppas du också kommer tycka om den!

    Gilla

    Svara

  7. Ugglanoboken
    Mar 23, 2015 @ 09:02:12

    Levithan står på min att-läsa-lista – verkar ju lovande att du läst och gillat!

    Gilla

    Svara

Kommentera

