Recension: Black out – När min hjärna blev min fiende

Tillägnad alla som saknar diagnos.

Black out var en av böckerna som fångade mitt intresse vid årets rea,  maxresdefaultoch det är en bok som faller mig mer än väl i smaken. Den är lättläst då jag älskar att läsa verklighetsbaserad böcker om hur det är att leva med olika sjukdomar. Jag fascineras av hjärna och dess komplexitet. Trots att sjukvården har kommit långt i forskning är hjärnan och hur den fungerar i mångt och mycket fortfarande ett mysterium för oss. Därav är det både intressant, hjärtskärande och sorgligt att läsa om Susannahs märkliga sjukdom.

En dag upptäcker Susannah två inbillade lusbett på armen och får en överdriven noja av att ha fått vägglöss i sin lägenhet. Lägenheten saneras trots att man inte kan finna några tecken på löss. Detta är startskottet på tjugofyra åriga Susannahs märkliga insjuknande. Från att ha varit en framgångsrik journalist på en av New yorks största tidningar genomgår Susannah en personlighetsförändring där hon uppvisar allt från hallucinationer, vanföreställningar, EP-anfall, paranioda- och tvångsmässiga beteenden till att talförmågan förändras drastiskt och hon får allt svårare att tänka och lösa vardagens enkla uppgifter. Läkare efter läkare undersöker henne men står handfallna då man inte vet vad som är fel med Susannah. Prover och undersökningar stämmer inte överens med läkarnas teorier och Susannah försämras i rask takt.

Självbiografin bygger på Susannas intervjuer med specialistläkare, sjukvårdpersonal, anhöriga och vänner, familjens dagböcker och anteckningar samt från videoinspelningar bandades under hennes behandling på epilepsivårdsavdelningen. Det ligger ett gediget arbete bakom boken där Susannah försöker återskapa en bild av vad som hände under de där månaderna som hon inte minns något av. Fragmentariska minnen kan fortfarande dyka upp då och då när hon känner en speciell doft eller ser en sak som triggar igång en inre process men fortfarande är hela sjukdomsförloppet ett stort svart hål i Susannahs minne.

Boken är välskriven, som varvas med medicinska termer och förklaringar utan att för den delen bli tråkig. Den är lättläst, intressant och gripande. Framförallt är den undervisande då man får en förklaring till vad som händer i kroppen som genererar till vissa symtom etc. Det är så intressant!

Susannah lyckas även förmedla hur utsatt man är som patient och familj i svåra situationer. Hur lätt det är att personalen pratar över huvudet på henne och familjen. Hur hon blir ett intressant ”sjukdomsfall” som alla AT-läkare vill få en glimt av. Hur svårt personal inom den somatiska vården kan ha att hantera och bemöta patienter med psykiska symtom. Hur svårt det kan vara för vänner och bekant att bemöta den förändrade Susannah under hennes långa tillfrisknade.

Black out – När min hjärna blev min fiende är en gripande bok som kommer få dig att reflektera över vad du har och bör vara tacksam över, istället för att ta det för givet. Märkliga sjukdomar kan drabbas oss alla…

9789187135484_200

Titel: Black out – När min hjärna blev min fiende
Serie: