Kanske är det allt du behöver veta av E Lockhart

”Välkommen till den förträffliga familjen Sinclair.”

Så börjar denna fina, lilla skönlitterära mästerverk. Jag började läsa boken helt förutsättningslöst, och hade ingen aning om vad den skulle handla om. Mer än att den skulle domineras av en olycka och hemlighetsmakeri. Säga vad man vill men hemlighetsmakeri är vad man får i boken, i tidigare recensioner och på bokförlagets hemsida. Man uppmanar en till att läsa boken och ”om någon frågar hur den slutar, ljug”. Nyfikenheten tar helt enkelt över och jag vill så gärna veta vad som är hemligheten och vad den handlar om.

Kanske-ar-det-allt_framsida_slutversion-140805Jag faller pladask för boken. Språket är så vackert! Jag tar mig tid till att verkligen läsa ord för ord och insuper känslorna som skapas. Handlingen utspelar sig på familjen Sinclairs privatägda ön där hela familjen samlas och spenderar varje sommar tillsammans. Sommaren när Cadence var femton år var hon med om en allvarlig olycka ute på ön. En olycka som resulterade till att Cadence förlorade minnet om tiden strax innan, under och strax efter olyckan. Cadence försöker förmå hennes släktingar att berätta om vad som egentligen hände men ingen yppar ett ord om olyckan. Cadence återvänder till familjens sommarställe och väl där försöker hon ta reda på vad som egentligen hände den där sommaren för två år sedan.

Handlingen är mörk och fylld med ett dolt familjedrama. Familjen Sinclair är förmöga och väldigt måna om att upprätthålla en fin fasad med ett påkostat yttre och ett fläckfritt rykte. Familjen har även mindre älskvärda sidor som sakteligen visar sig.

Sen har vi slutet…. Det enda jag kan säga är att jag förutsåg inte hur det skulle sluta. Jag tänkte mig både det ena och det andra men ack så fel jag hade. När det sista kapitlet var läst och jag reflekterade över slutet blev jag medveten om de små detaljer som visade sig under handlingens gång som borde ha gjort slutet mer uppenbart men som jag missade under läsningen. Vilket talar om hur väl skriven handlingen är!

Det händer nästa aldrig att jag läser om en bok men jag är övertygad om att boken gör sig väl både under en och två omläsningar. Så detaljrik och välskriven är boken.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Trackback: Lavender Lit | Ljúfa
  2. Anna
    Mar 07, 2015 @ 20:26:18

    Svar: Ja, åh, så sant! Det finns så många böcker att läsa, så varför tvinga sig igenom någonting om det inte känns som att man kommer att tycka om den. Jag trodde verkligen att Shatter Me / Rör mig inte skulle bli bättre mot slutet, om actionen kom igång, vilket den sen aldrig gjorde, så jag kommer nog inte hellre läsa vidare i serien. Fin recension på Lockharts bok! Jag har hört mycket gott om den här och du fick mig ännu mer sugen på att läsa den 🙂

    Gilla

    Svara

  3. Trackback: Libster Awards part 1 | Ljúfa

Kommentera

