If I stay av Gayle Forman

BN-DD882_ifista_DV_20140609182109I If I stay får vi följa Mia som är med om en bilolycka tillsammans med sin familj. Hon finner sig själv i gränslandet mellan liv och död. Under 24 timmar följer Mia händelseförloppet efter bilolyckan, hur läkarna försöker rädda hennes liv samtidigt som hon blickar tillbaka på sitt liv, över beslut hon har fattat, vad livet mer har att ge för henne samt över nära och kära som hon har omkring sig. Utifrån sina reflektioner måste Mia fatta sitt livs svåraste beslut, kan hon leva vidare med smärtan av att ha förlorat sin familj eller ska hon släppa taget om livet?

Utifrån handlingen borde detta vara en bok som tilltalar mig och jag tycker Gayle Formans idé är speciell. Han skriver på ett väldigt fint och detaljerat sätt. Jag fattar tycke för Mia, hennes familj och hennes pojkvän och trots att boken är relativt kort får man som läsare känslan av att man känner Mia väldigt väl. Trots allt detta berör boken mig inte lika mycket som jag hade hoppats på, och det är något av en besvikelse.

Kommentera

