11 bokiga frågor och svar

Fann en bokenkät hos Lottens bokblogg, och jag tog mig friheten att svara på den jag med.

1. Vilka är de fem författare du har flest böcker av i bokhyllan?
Det här inkluderar makens och mina böcker. Dock inte e-böcker och inte barnens:
1. Camilla Läckberg (6) (Jag har dock inte läst en enda av henne än.)
2. Lars Kepler (5)
3. Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundqvist (4)
4. Jussi Adler-Olsen (4)
5. Sen kommer alla triologier…

2. Vilka fem författare av de du har i bokhyllan uppskattar du mest?
Väldigt svår fråga eftersom jag på senare tid lånar samtliga böcker jag läste från bibblan. Av de böcker som faktiskt står hemma i bokhyllan uppskattar jag mest: Jojo Moyes, Suzanne Collins, David Nicholls, Lars Kepler och Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundqvist.

3. Senast köpta inbundna bok?
Det var Skola din häst till ökad samling och hållbarhet av Katrin Wallberg. Annars blir det den förhandsbeställning av årets bokrea som jag gjorde i förra veckan från Bokus och Adlibris, men de böckerna kommer jag visa i ett senare inlägg.

4. Senast köpta pocketbok?
Det blev tre pocketböcker: Livet efter dig av Jojo Moyes, Viskleken av Arne Dahl och Love, Rosie av Cecilia Ahern.

5. Favoritgenre?
Deckare och psykologiska thrillers. Jag har även börjat läsa allt mer ungdomsböcker.

6. Ultimata längden på en bok?
Böcker som ligger på 300-400 sidor är de som jag gillar bäst. Riktigt tjocka böcker tenderar att stå länge i min bokhylla innan jag läser dem.

7. Köpa eller låna böcker?
Sedan ett år tillbaka lånar jag fler böcker än jag köper. Det är både praktiskt och billigt, vilket min ekonomi gillar nu när jag pluggar.

8. Inbundet, pocket eller e-böcker?
Jag läser helst inbundet, men även pocket duger fint. Har inte riktigt fastnat för e-böcker än. Om jag köper böcker så sker det nästan bara i inbundet då detta ser finast ut i bokhyllan. Dock slinker även ett par pocketböcker med hem då och då.

9. När på dygnet läser du helst?
På kvällen.

10. Tre böcker du inte läst än men som du ser fram emot?
Tre stycken säger du… Tja, låt mig tänka lite.
Flickan från ingenstans av Justin Cronin
Nattfilm av Marisha Pessl
Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart

11. Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv?
Jag läser väldigt sällan om böcker. Den senaste gången det hände var så länge sedan att jag inte minns när det var eller vad det var jag läste.

Kommentera

