Outtalat av Sarah Rees Brennan

Det känns som om jag är en av de sista personerna som läser Outtalat av Sarah Rees Brennan ute i bokblogg-världen. Hur detta kan komma sig kan bero på två saker. Ett, jag kan ibland bli lite anti till böcker som har blivit väldigt hajpade, vilket kan leda till att jag inte läser eller att det tar väldigt lång tid innan jag plockar upp en hajpad bok. Två, att boken är första delen i ytterligare en triologi. Jag gillar triologier, om det är en bra sådan. Men tyvärr skrivs det alldeles för många som inte håller måttet, i mitt tycke. Därför har jag blivit mer restriktiv kring vilka triologier som jag börjar läsa.

brennan_outtalat_omslag_inb_0Nåväl. Sicken tur att jag till slut bestämde mig för att plocka upp den lilla pärlan! För jag kan ju inte göra annat än att tycka om boken. Jag tycker om handlingen. En gammal lantlig stad i England där gamla myter präglar invånarna, och har gjort sen urminnes tider. De yngre generationerna vet egentligen inte riktigt varför. När den omtalade och mystiska släkten Lynburn återvänder till staden efter ett par decennier börjar mystiska saker att hända. Kami, den lilla stans framtida journalist, börjar nysta i vem familjemedlemmarna i Lynburn egentligen är, och om de har något att göra med konstigheterna som plötsligt sker i byn.

Jag fattar direkt tycke för Kami och hennes personlighet. Hennes nyfikenhet och rappa konversationer tilltalar mig. Mystiken kring byn, familjen Lynbrun och samhörigheten mellan Kami och Jared gör att jag med lätthet läser vidare utan att bli det minsta uttråkad.

Med tanke på att jag har läst andra bokbloggarens recensioner innan jag plockade upp boken visste jag på förhand att även denna triologi skulle innefatta ett triangeldrama. Jag kan väl knappast kalla det hela för ett triangeldrama och dessutom får det så pass lite utrymme, jämfört med andra serier, att det inte bekommer mig. Boken fokuserar istället på mystiken i byn, runt familjen Lynbrun och de andra familjerna som bor i Sorry-in-the Vale.

Jag ser väldigt mycket fram emot att fortsätta läsa serien. Tråkigt nog måste man vänta en oändlighet innan man kan få läsa fortsättningen på svenska, varvid jag funderar på att beställa med del två och tre på engelska. Vi får väl se hur jag gör.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Trackback: Libster Awards part 1 | Ljúfa

Kommentera

