Den nya människan

Sedan lite mer än ett år tillbaka har jag sett fram emot att läsa Boel Bermanns debutbok Den nya människan. Jag har sett den florera runt på ett par bokbloggar och majoriteten av dem har tycker väldigt mycket om boken. Sammanfattningsvis kan man säga att alla har tyckt att boken är obehaglig. Efter att ha tagit del av deras recensioner kände jag att jag måste lägga vantarna på denna boken när möjligheten kommer. För någon vecka sedan fick den följa med mig hem från bibblan. Som jag har längtat.

Handling (från Boel Bermanns hemsida):

Inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet. Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens.
Fler och fler nya barn föds och de har en snabbare utvecklingstakt än vanliga människor. Efter en brutal incident på Rakels arbetsplats flyr hon. Flyr från ångest och sviken kärlek, söker tröst i tillfälliga förbindelser och berusning. Då händer det som inte får hända …

Omdöme:

Det första jag reflekterade över var hur snart i tid som mänskligheten började få svårigheter att få barn, redan år 2014. Jag som läser boken två år efter att den publicerats har svårt att ta till mig handlingen då situationen egentligen redan har ägt rum. För mig hade det varit mer trovärdigt om situationen hade skett ett eller två decennier längre fram i tiden. För vem vet vad som hinner hända fram tills dess? År 2025 – 2035… Människan är duktig på att förstöra vår planet och miljön som vi lever i. Det finns egentligen ingenting som utesluter att vi i framtiden får svårigheter att få barn av en eller annan anledning som vi idag endast kan spekulera kring.

Boken är väldigt tunn och består endast av 205 sidor, fördelat i kort kapitel. Man läser lätt ut boken på en dag. Jag gillar hur Boel Bermann väver in artiklar, larmrapporter och forskningsintervjuer över hur samhället förändras, från bristen på födande barn till hur den nya människan påverkar vår vardag. Som läsare dras man snabbt in i handlingen.

Trots att jag finner handlingen både spännande och kuslig, blir jag ändå något besviken. En stor del till detta beror på att jag upplever att boken inte riktigt är färdigarbetad utan det känns mer som ett utkast. Jag hade önskat att handlingen hade gått lite på djupet, både vad det gäller Rakels tankar och känslor men även miljöbeskrivningen. Jag känner inte att handlingen förflyttar sig över tid trots att jag som läsare får ta del av både plats och årtal vid varje nytt kapitel.

Dock skildrar Boel Bermann på ett spännande sätt hur samhället skulle kunna reagera och hantera en situation där omänskliga barn föds. Där man ser en ekonomisk vinning i att placera dessa barn i institutioner där de får arbeta effektivt under tuffa förhållanden men till en låg kostnad. Detta finner jag trovärdigt eftersom människan tenderar att vara relativt egoistiska så länge det inte är något som påverkar oss själva negativt. Jag finner det intressant att läsa om hur den fria rätten till abort tas bort, att preventivmedel och andra självklarheter som vi har idag försvinner och andra lagar träder i kraft för att kunna lösa barnbristen och förhindra att mänskligheten dör ut. Ämnet som Boel Bermann skriver om är väldigt intressant!

På sätt och vis hoppas jag på att Boel Bermann kommer skriva en fortsättning, men jag skulle gärna se att det fanns ett något mer djup i boken då jag saknade detta i Den nya människan.

Den-Nya-Människan-av-Boel-Bermann-2D-663x1024

Till sist, jag gillar verkligen omslaget! Barnet med den tomma och kalla blicken är verkligen talande för vad man som läsare kommer få ta del av i boken. Det är riktigt pricken över i:et.

Utmaning:

Boel Bermann ingår i årets Boktolva.

Popsugar reading challange: En bok som du kan läsa ut på en dag.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Maria
    Feb 20, 2015 @ 11:58:00

    Jag gillar sci-fi och dystopier och kommer förmodligen läsa den här. Att den är tunn är en fördel, gillar jag den inte är den snabbläst och gillar jag den har jag hittat en ny författare.

    Gilla

    Svara

Kommentera

