Läsutmaningar 2015

I början av året bestämde jag mig för vilja mål och utmaningar som jag kommer ägna mig åt under 2015. Jag tänkte passa på att sammanfatta dessa här.

  • Jag ämnar vara mer aktiv på Goodreads under detta året, och försöka att inte bli stressad av att nå målet. Sist jag använde Goodreads var nog 2013 och då läste jag allt mindre och mindre ju närmre slutet på året jag kom. Målet är satt lite längre i år. Tanken är att ett lägre mål ska motivera mig mer snarare än att stressa mig. Målet är att läsa 40 böcker.
  • Tanken är att jag ska försöka mig på att upptäcka nya författare, vad passar bättre då än att ge mig på en Boktolva. Jag återkommer med vilka författare som jag kommer att välja bland.
  • Precis som många andra har jag väldigt många olästa böcker i mina bokhyllor. Min tanke är att läsa minst en hyllvärmare i veckan… eh menade i månaden. Alltså 12 st på ett år. Borde inte vara helt orimligt att klara av. För att göra det hela lite mer spännade och roligare har jag gjort en lite TBR-skål där jag har skrivit ner alla olästa böcker på varsin lapp. Varje månad drar jag två stycken lappar och utifrån dessa två väljer jag den som blir månadens hyllvärmare. Jag hoppas att detta kan vara ett lite mer motiverande sätt att få ner antalet olästa böcker i hyllan.
  • Jag skulle vilja bli bättre på att läsa engelska böcker. Det enda sättet att bli bättre är att öva, öva och öva. I år vill jag läsa minst 5 engelska böcker.
  • Sist men inte minst tänker jag försöka avklara Popsugars Reading challenge 2015. Jag vet inte riktigt vad som anses vara en rimlig mängd att bocka av på listan, därför sätter jag ett eget mål. Jag ämnar att ha bockat av minst 30 punkter innan året är slut. Utmaningen kommer från Popsugar från början.
Kommentera

